Dream dream dream

Dag 16 - Min favoritfilm
Jag har väldigt många som jag älskar. Men tänkte lista några av mina bästa, det är omöjligt att välja en. Skriver med originaltiteln också om ni känner för att vara olagliga och ladda ner dem.

* Mr Nobody - Handlar om parallella världar, framtiden och kärlek. Fruktansvärt bra på alla alla sätt!
* Gökboet (One flew over the cuckoo's nest) - En film om en frisk man som fejkar att vara psykiskt sjuk för att slippa fängelse och hamnar istället på ett mentalsjukhus. Väldigt väldigt bra film.
* Amelie från Montmartre (Le fabuleux destin d'Amélie Poulain) - Bästa franska filmen någonsin. Handlar om Amélie som vill göra livet bättre för sina medmänniskor. En riktig feel-good film.
* Führerns elit (Napola - Elite für den führer/Before the fall) - Film som utspelar sig i 40-talets nazityskland. En pojke går med i en av Hitlers elitskolor för att kämpa för nazismen. Otroligt vacker, sorglig och bra!
* Döda poeters sällskap (Dead poets society) -En film om frihet. På en disciplinerad skola i slutet på 50-talet undervisar en lärare för att lära sina elever att tänka själva och följa sina instinkter vilket ogillas av övriga lärare. Eleverna tar lärarens råd och startar "döda poeters sällskap". Inspirerande och väldigt fin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0